HSE تخصصی

فرمول هزینه حوادث

فرمول های کلیدی محاسبه هزینه های ناشی از حوادث شغلی، هنریش و گیرمالدی و سیمونز را بشناسید.

می دانید که وقوع هر حادثه شغلی منجر به خسارات زیادی میشود. این خسارات هم خسارات جانی و هم مالی می باشند.پس از وقوع حوادث، هزینه آن را محاسبه میکنند. بررسی هزینه حوادث یکی از وظایف متخصصین HSE است.

انواع هزینه های مربوط به حادثه شغلی

با وقوع هر حادثه دو دسته هزینه به سازمانها تحمیل میشود. هزینه های مستقیم (direct cost) و هزینه های غیر مستقیم(indirect cost).

محاسبه هزینه ها

هزینه های مستقیم شامل هزینه درمان و دارو و هزینه ای که به بیمه پرداخت میشود است. به هزینه های مستقیم گاهی هزینه بیمه ای هم گفته میشود. سایر هزینه ها بجز هزینه های مستقیم را هزینه های غیر مستقیم حادثه میگویند.به ندرت به این دسته هزینه های غیربیمه ای هم گفته میشود. محاسبه هزینه های مستقیم بسیار راحتتر از هزینه های غیرمستقیم حوادث است.
به همین دلیل متخصصین و محققین مختلفی در راستای کشف فرمولی برای محاسبه آن اقدام کرده اند. از آنجا که هرگز محاسبه دقیق هزینه های غیر مستقیم امکانپذیر نخواهد بود، فرمولهای معرفی شده صرفا یک رقم حدودی و تخمینی ارائه میکنند.
در این مقاله دو فرمول پر کاربرد هنریش و گیرمالدی و سیمونز را بررسی میکنیم.

فرمول هنریش

از نظر هنریش هزینه های غیر مستقیم حوادث شامل این موارد است. هزینه زمان تلف شده کارگر-هزینه اتلاف وقت مدیریت-هزینه اتلاف وقت کارگرانی که به مصدوم کمک کرده اند- هزینه از دست دادن سفارشات- هزینه صدمه دیدن مواد و ماشین آلات- هزینه های پرداختی به کارگر در مدت نقاحت- هزینه کاهش اثربخشی و بهره وری.
هزینه کلی حادثه = هزینه مستقیم + هزینه غیر مستقیم
TC=DC+IC
Total Cost
Direct Cost
Indirect Cost
طبق نظر هنریش هزینه های غیر مستقیم برابر با 4 برابر هزینه های مستقیم هستند. یعنی هزینه کل حادثه برابر با 5برابر هزینه های بیمه ای یا مستقیم است.
با توجه به اینکه طبق نظریه فوق رابطه بین هزینه های مستقیم و غیرمستقیم خطی در نظر گرفته شد، دقت محاسبه این فرمول پایین است. بنابراین فقط برای محاسبه سریع و حدودی قابل استفاده می باشد.

فرمول گیرمالدی و سیمونز

در روش گیرمالدی و سیمونز برای محاسبه هزینه های غیر مستقیم حادثه از فرمول زیر استفاده میشود.
AC : Accident Cost
AC=UC+IC
UC: Uninsured Cost
IC: Insured Cost
UC=A*N1+B*N2+C*N3+D*N4
در این فرمول ضرایب A و B وC و D به ترتیب 220 و 55 و 12 و 400 دلار می باشند.
A=220$
B=55$
C=12$
D=400$

توضیحات

ضرایب فوق در تعداد حوادث ضرب و در نهایت حاصل این ضرب ها با یکدیگر جمع شده و هزینه غیر مستقیم حاصل میشود. این حوادث به شرح ذیل هستند.
N1: تعداد حوادثی که منجر به روزکاری از دست رفته میشود شامل ناتوانایی جزئی کامل و کلی موقت.
N2: حوادثی که منجر به مراجعه به پزشک میشود و درمان دارویی و معاینه توسط پزشک در این حوادث الزامی میباشد.
N3: تعداد حادثه هایی که نیازمند کمک های اولیه باشد. صدمات در این حوادث کمتر از 20 دلار و ساعات کاری از دست رفته کمتر از 8 ساعت است.
N4: این مورد حوادثی که منجر به جراحت نشوند را شامل میشود. شبه حوادث و یا حوادثی که جراحات بسیار خفیف اسجاد کرده اند که نیازی به مراجعه به پزشک نباشد.

نکات مهم

هزینه غیر مستقیم برای مرگ و میر ناشی از کار از روش دوم قابل بررسی نیست.
با توجه به اینکه فرمول گیرمالدی و سیمونز بر اساس دلار قابل محاسبه است میبایست به واحد دلار محاسبات انجام شود.

علت 400 دلار بودن ضریب شبه حوادث

یکی از نکات قابل توجه در این فرمول ضریب خیلی زیاد برای N4 یا شبه حوادث است.علت این موضوع این است که عموما سیستم ثبت شبه حوادث، دارای خطاست. تعداد شبه حوادثی که ثبت میشود بسیار کمتر از شبه حوادثی است که واقعا اتفاق می افتد.

ضریب تصحیح

فرمول گیرمالدی سیمونز در فوریه سال 1974 منتشر شده است. در آن زمان دستمزد کارگر هر ساعت کار 4.04 دلار بوده است. ضرایب A تا D بر اساس این مبلغ محاسبه شده است. برای استفاده از فرمول گیرمالدی و سیمونز باید نرخ کنونی دستمزد ساعتی به دلار محاسبه شود و بر 4.04 تقسیم شود. حاصل این تقسیم در ضرایب A تا D ضرب میشود. به این صورت ضرایب جدید تصحیح شده خواهیم داشت.

برای مطالعه بیشتر در خصوص علل وقوع حوادث رو لینک کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا