ایمنیمقدمات HSE

انومالی

anomaly یا انومالی شرایط و رفتارهایی است که میتواند باعث بروز حادثه یا رخدادهای نامطلوب شوند.

انومالی ها علل وقوع حوادث یعنی همان شامل شرایط ناایمن و اعمال ناایمن هستند. این موارد در HSE به عنوان آنومالی شناخته میشوند. اگر به دنبال داشتن یک فرم جامع انومالی هستید یا اگر نمیدانید نیاز به چه مواردی دارید و با آنومالی آشنا نیستید این مقاله برای شماست.

اعمال ناایمن

هر گونه رفتار یا عملی که احتیاطات ایمنی لازم برای پیشگیری از وقوع حادثه را دربرنداشته باشد جزو اعمال ناایمن است. عدم استفاده از تجهیزات ایمنی، استفاده از تجهیزات ایمنی یا کاری معیوب از نمونه های بارز انومالی هستند.

شرایط ناایمن

وجود هر شرایطی که ریسک وقوع حوادث را افزایش دهد اعم از شرایط فیزیکی کاری یا شرایط نامطلوب مدیریتی از جمله انومالی های ایمنی محسوب میشوند. عدم وجود دستورالعمل های ایمنی، پوسیدگی و زنگ زدگی نردبان شرایط ناایمن هستند.

ثبت و گزارش

آنومالی در مدیریت ایمنی بسیار مهم هستند. شناخت آنها و اصلاح آن از مهمترین راه های جلوگیری از حوادث هستند. با توجه به این موضوع میبایست یک فرم گزارش دهی آنومالی طراحی و در دسترس عموم حتی بازدیدکنندگان قرار گیرد.برای رسیدن به این هدف اختصاص باکس هایی مختص آنومالی میتواند این امکان را فراهم سازد یا از برنامه هایی با بسترهای سیستمی استفاده کنید. در برخی شرکت ها در قسمتهای مختلف باکس هایی حاوی فرم گزارش آنومالی وجود دارد که هر کس به محض مشاهده یک مورد ناایمن آن را ثبت میکند.

نمونه فرم

با توجه به دستورالعمل ها و یا استانداردهای مدیریتی که شرکتها استفاده میکنند بهتر است ضمن تهیه دستورالعمل یک فرم هم برای جمع آوری اطلاعات انومالی تهیه کنید. این فرم ها میتوانند فرمت مورد نیاز شما را داشته باشند.
مهمترین بخش فرم گزارش آنومالی قطعا شرح انومالی مشاهده شده است. زمان و مکان دقیق مشاده anomaly هم اهمیت زیادی دارد. توصیه میشود فرم های جمع آوری شده بعد از اصلاح شرایط برای بخش آموزش شرکت ارجاع شوند. با توجه به انومالی هایی که وجود دارد میتوانید نیاز سنجی آموزشی کرده و در راستای رفع ریشه ای آن اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا