تجهیزات ایمنی

ایرپلاگ

ایرپلاگ های امروزی در سال 1967 در شرکت تحقیقات ملی (NRC) در ایالات متحده توسط راس گاردنر جونیور و تیمش کشف شد.

ایرپلاگ هاجهت محافظت از شنوایی در کار و زندگی روزمره استفاده میشوند. در سال 1967 راس و تیمش به عنوان بخشی از یک پروژه، یک رزین با خواص جذب انرژی تولید کردند. آنها این ماده را “E-A-R” (رزین جذب انرژی) نامیدند.در نهایت در سال 1972 این مواد به گوش گیرهای فوم ساخته شده از پلی وینیل کلراید یا پلی اورتان، تبدیل شد.

آیا گوش گیری وجود دارد که جلوی همه صداها را بگیرد؟

هیچ گوش گیر نمی تواند تمام صداها را مسدود کند. تنها موارد با کیفیتی وجود دارند که می توانند به میزان قابل توجهی سر و صدا را کاهش دهند. برخی از آنها نویز بیشتری نسبت به دیگر مدلها کاهش می دهند.اغلب روی جعبه و بسته بندی ایرپلاگها میزان کاهش صدا درج میشود.

گوش گیر چند دسی بل صدا را می تواند کاهش دهد؟

15 تا 30 دسی بل
عموما گوش گیر یا ایرپلاگی که به درستی نصب شده باشد، صدا را 15 تا 30 دسی بل کاهش می دهد. اگرچه گوش‌گیرها برای نویز فرکانس پایین و ایرمافها یا گوشی های هدفونی برای نویز فرکانس بالا بهتر هستند.

آیا گوش گیرهای سیلیکونی بهتر از فومی هستند؟

به طور کلی، ایرپلاگهای های سیلیکونی جای گیری بهتری در گوش دارند و برای استفاده روزانه راحتتر هستند. گوش گیرهای فوم ممکن است به دلیل ترکیب مواد برای افرادی که پوست حساسی دارند مناسب نباشد.

رتبه 25 NRR در ایرپلاگ چیست؟

به طور معمول، سازنده از مخفف “NRR” (رده بندی کاهش نویز) همراه با عددی استفاده می کند که با هم شبیه “NRR 25” است. با استفاده از NRR 25 به عنوان مثال، سازنده به شما می گوید که دستگاه محافظ شنوایی، بر اساس شرایط آزمایشگاهی، صدای محیطی که کارمند در معرض آن قرار می گیرد را کاهش می دهد.

رتبه بندی گوش گیرها چیست؟

بسته به سطح کاهش صدا درجه بندی کلاس به محافظ گوش اختصاص داده می شود. محافظ کلاس 1 را می توان در نویز تا 90 دسی بل، محافظ کلاس 2 تا 95 دسی بل، محافظ کلاس 3 تا 100 دسی بل و غیره با افزایش 5 دسی بل استفاده کرد.
طبق استاندارد استرالیا AS/NZS 1270:2002، این کلاس راه آسانی برای انتخاب محافظ شنوایی مناسب برای مواجهه با نویز است.به عبارت دیگر این استاندارد حفاظت شنوایی را در پنج کلاس طبقه بندی می کند که کلاس 1 پایین ترین سطح حفاظت و کلاس 5 بالاترین سطح است.

نحوه استفاده

تحقیقات ایمنی و سلامت معدن NIOSH استفاده از روش رول کردن، کشیدن و نگه داشتن را هنگام استفاده از گوش‌گیرهای فوم حافظه توصیه می‌کند.این فرایند شامل چرخاندن گوش گیر به یک میله نازک، عقب کشیدن گوش، و نگه داشتن گوش گیر در عمق مجرای گوش با انگشت است. برای داشتن یک پوشش کامل، کاربر باید حدود 20 تا 30 ثانیه صبر کند تا گوش گیر در داخل کانال گوش منبسط شود.

تاریخچه ایرپلاگ

اولین اثر ثبت شده از استفاده از گوش گیر در داستان یونانی اودیسه است. در آن به خدمه ادیسه در مورد آوازهایی هشدار داده می شود. Circe، مهماندار آنها، از آهنگ جادوگر Sirens برای آنها می گوید که باعث می شود مردان قایق های خود را به ساحل برانند و نابود شوند. او به اودیسه توصیه کرد که برای مردانش گوش‌گیرهایی از موم زنبور عسل بسازد تا با آن آهنگ فریفته نشوند.
در سال 1907، شرکت آلمانی Ohropax که عمدتاً گوش‌گیرهای مومی تولید می‌کرد، توسط مخترع آلمانی Max Negwer تأسیس شد. ری و سیسیلیا بنر در سال 1962 اولین گوش گیر سیلیکونی را اختراع کردند.در آن زمان، تنها محصول شرکت Mack’s Earplugs (به نام صاحب اصلی) بود .

استانداردهای موجود برای ایرپلاگها

DIN EN 352-2
ANSI S12.68-2007

نحوه صحیح نگهداری

ایرپلاگهای فومی برای یک بار استفاده ساخته شده اند، زیرا خیلی سریع کثیف می شوند و به سرعت با باکتری ها آلوده می شوند. بنابراین، به دلایل بهداشتی، استفاده از گوش گیر یکبار مصرف بیش از یک بار توصیه نمی شود. گوش گیرهایی که از جنس سیلیکون و یا موادی غیر از فوم هستند که قابل شستشو میباشند را بررسی کنید. اگر گوش گیر اصلاً آسیب دیده یا بیش از حد کثیف یا آلوده است (دیگر بهداشتی نیست) آن را تعویض کنید. در صورت سالم بودن گوش گیرها را در صورت نیاز با صابون ملایم و آب گرم بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا