HSE عمومی

ایمنی برق و کلاغ

بدن انسان رسانای الکتریکی خوبی است. بخاطر همین است که مارا برق میگیرد!

برق گرفتگی یکی از موضوعاتی هست که در ایمنی بسیار اهمیت دارد. طبیعی است که سوالات زیادی در این خصوص وجود داشته باشد ولی بعضی سوالات به جاهای عجیبی ختم میشود.
داستان از یک دایرکت شروع شد. چند شب پیش یک دایرکت در صفحه اینستاگرام دریافت شد که یک آقا سوالی را پرسیده بود و من به سوال پاسخ دادم ولی این پایان ماجرا نبود!

یک سوال ساده از برق گرفتگی

آقای این ماجرا سوال بدی نپرسیده بود. مشکل اینجا بود که در برابر پاسخ مقاومت میکرد. سوال این بود: در تصویر زیر آیا طرف را برق میگیرد و میمیرد یا خیر؟!
برق گرفتگی با سیم برق
خب مشخص بود این سوال یک داستان طولانی دارد. ولی من تسلیم نشدم و خواستم با یک توضیح کوتاه جمعش کنم.اولا تصویر اصلا واضح نبود و حتی اگر هم واضح بود نیاز به توضیحاتی میداشت.

اولا برق گرفتگی چرا اتفاق می افتد؟

همانطور که گفتیم بدن انسان رسانای الکتریکی خوبی است و من فکر میکنم بخاطر درصد بالای آبی است که در بدن وجود دارد. بدن ما مثل یک سیم رسانا عمل میکند. میتواند الکترون ها را به راحتی جا به جا کند. پس اگر در مسیر جریان الکتریکی قرار بگیرد و بتواند در شکل گیری یک مدار شرکت کند برق گرفتگی اتفا ق می افتد.
من هم جواب دادم که بله در تصویر فرد را برق میگیرد!
ولی غافل از اینه تازه شروع ماجراست.
-نه اشتباه میکنید! پای فرد در هوا است. پس برق نمیگیرد. مگر نمیدانید از کفش ایمنی استفاده میکنند تا ارتباط به زمین قطع شود؟ پس اگر پاها در هوا باشد و فر آویزان باشد اتفاقی نمی افتد. مگر کلاغها روی سیم های برق نمینشینند و برق نمیگیردشان؟!
خب این مدل جواب دادن یعنی فرد اصلا از اول سوالی هم نداشته! من که متوجه نشده بودم هدف ایشان از این سوال چیست. ولی سعی کردم صبور باشم و ادامه بدهم.

کلاغها و انسانها فرق دارند

شاید این آقا یا افراد دیگری باشند که باورشان نشود ولی واقعا کلاغها با انسانها متفاوتند! اولا که من گفته بودم عکس واضح نیست و نیاز به توضیحاتی دارد. اصلا مشخص نیست چه شرایطی حاکم است ولی به طور کلی درباره ان موقعت صحبت کرده بودم.
بدن انسان در هر مداری میتواند قرار بگیرد. لازم نیست حتما این مدار به زمین متصل باشد. برق گرفتگی نیازی به اتصال ما با زمین ندارد. الکتریسیته همیشه از مسیری که مقاومت کمتری دارد جاری میشود.
جریان الکتریسیته میتواند از یک دست وارد و از دست دیگر خارج شود. در ضمن بدن انسان و کلاغ یکی نیست و به همین علت ما را برق میگیرد ولی کلاغ را خیر. که البته این موضوع را کلی میگوییم وگرنه اینکه سیم لخت باشد یا نباشد و چند ولت باشد و غیره در جزییات ماجرا تاثیر دارد.

مقاومت در برابر پاسخ

آقای این داستان اصرار داشتند که نه شما اشتباه میکنید. اگر انسان در هوا باشد برق او را نمیگیرد. من که از این گفتگو خیلی متعجب بودم. تصمیم گرفتم این ماجرا را بنویسم.دوست دارم نظر شما را درباره جواب این سوال و این طرز سوال پرسیدن هم بدانم.اصلا شاید هم من اشتباه میکنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا