سلامت

جعبه کمک های اولیه

وجود جعبه کمک های اولیه یا First Aid Kit متناسب با تعداد کارگران و نوع خطرات در کارگاه های ایران طبق قانون کار الزامی است.

هدف جعبه کمکهای اولیه واکنش موثر و مراقبت اولیه در خصوص وقوع جراحات ، بریدگی، سوختگی ، شکستگی و … برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت است. مطابق فصل 11 آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی کارگاه ها که طبق ماده 48 قانون کار لازم الاجراست کارفرما مکلف است جعبه کمکهای اولیه متناسب با تعداد کارگران و نوع خطرات تهیه کند و در دسترسی آنها قرار دهد. ( آیین نامه جهت دانلود در ادامه آمده است.)
مطابق با قانون در ایران هیچگونه آیتم مشخصی برای قرار دادن در جعبه کمک های اولیه مشخص نشده است. در واقع هر مجموعه باید مطابق با خطرات ویژه ی خود اقلام متناسب را تهیه کند.

محتوای جعبه کمکهای اولیه

مطابق با آنچه گفته شد الزامات داخلی در خصوص اقلامم جعبه کمکهای اولیه وجود ندارد. اما سازمان OSHA یک لیست عمومی از اقلام دارد. این اقلام حداقل تعداد و مقدار قابل قبول برای 2 یا سه کارمند/کارگر و در کارگاههای کوچک است.

لیست کمکهای اولیه طبق اوشا

پد گاز استریل 4در4 اینچ-دو پد بزرگ گاز استریل 8 در 10 اینچ-جعبه چسب زخم-گاز استریل رولی-باند کشی دو عدد-پد الکلی-قیچی-یک پتو-موچین یا پنس-چسب نواری پزشکی-دستکش لاتکس-آتل-نحوه استفاده از تجهیزات کمکهای اولیه.

بهینه ترین اقلام مورد نیاز

اقلام مورد نیازی که به طور عمومی و بدون توجه به خطرات ویژه فعالیتها در جعبه های کمکهای اولیه موجود است به شرح ذیل می باشد. این اقلام در چک لیست اقلام آورده شده است. با توجه به نیاز شرکت شما طبق خطرات و ریسک های موجود میتوانید مواردی را به این لیست اضافه کنید.

پد الکلی-پنس-قیچی-چسب زخم-چسب نواری پزشکی- باند کشی- آتل-گاز استریل-گاز وازلین-سرم-پماد هیدروکورتیزون- تب سنج-پماد سوختگی- دستکش جراحی-پماد تتراسایکلین.

توصیه های بهبود

بهتر است از جعبه های با درب شفاف استفاده کنید. این موضوع باعث میشود در صورتی که به هر دلیلی جعبه خالی شود یا تعدادی از اقلام برداشته شود سریعتر از بازه های دوره ای بازرسی شناسایی و شارژ مجدد آن اقلام زودتر انجام شود.
سعی کنید از نوع کیفی آن برای کارگاهها استفاده نکنید. نوع جعبه ای با درب شفاف و نصب بر روی دیوار بهترین حالت است. محل نصب جعبه کمک های اولیه را با رنگ مشخصی واضح کنید.

محل نصب

جعبه کمک های اولیه در هر ساختمان یا هر خودرو باید وجود داشته باشد. در ساختمانها یا کارگاهها در هر طبقه حداقل یک جعبه باید وجود داشته باشد. محل نصب باید جایی باشد که دسترسی به آن آسان باشد. در محلی نصب شود که در دسترس کودکان نباشد. در محل خیلی سرد یا خیلی گرم (مثلا درکنار کولر یا نزدیک به بخاری) نصب نشده باشد.
چک لیست بررسی و ممیزی وضعیت جعبه های کمکهای اولیه در ادامه مطلب برای دانلود قرار داده شده است.

بازدید دوره ای

یک چک لیست بازدید دوره ای از جعبه های کمک های اولیه باید وجود داشته باشد. در این چک لیست نام فرد بازدید کننده، امضا و تاریخ حتما قید میشود. بهتر است به صورت ماهانه اقلام چک شود و مستندات آن در محل مناسبی نگهداری شود. نصب چک لیست بر روی درب جعبه کمک های اولیه توصیه نمیشود. حتی اگر این کار را میکنید یک نسخه دوم ازآن در محل مستندات نگهداری کنید.

یک حرکت حرفه ای

در کنار جعبه کمک های اولیه فرم ها یا باکس های گزارش شبه حادثه و آنومالی قرار دهید. این کار به گزارش بهتر شرایط و اعمال ناایمن و شبه حوادث کمک زیادی میکند. گزارش دهی در همان زمان قبل از آنکه فراموش شود یا به زمان نامعلومی موکول شود یکی از راهکارهای افزایش نرخ گزارش دهی HSE است.

لینک های دانلود:

آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی کارگاه ها
چک لیست اقلام کمکهای اولیه
چک لیست بررسی شرایط جعبه کمک های اولیه

منابع خارجی:

https://www.osha.gov/laws-regs/regulations/standardnumber/1910/1910.266AppA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا