HSE اماکن

HSE هتل

HSE هتل : راهنمایی برای شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک در هتل ها

امروزه با رشد گردشگری، حفظ سلامت گردشگران و کارکنان هتل اهمیت بیشتری دارد. جلب رضایت ذی نفعان و ارائه خدمات مطلوب به ایشان هم رقابت میان هتل ها را بیشتر کرده است. از سوی دیگر این صنعت موجب آسیب به محیط زیست شده است.اخیرا هتل ها از متخصصین HSE برای رسیدگی به امورHSE هتل ها استفاده میکنند. در این مقاله، هرچه لازم است درباره HSE هتل بدانید را به صورت جامع به شما ارائه میدهیم. اگر تصمیم به کار به عنوان HSE در هتل و یا انجام ارزیابی ریسک و HSE plan هتل دارید این مقاله را از دست ندهید.

HSE در هتل را به سه بخش کلی تقسیم میکنند. بهداشت محیط در هتل، سلامتی شغلی و ایمنی هتل و حفاظت از محیط زیست در صنعت هتلداری. در هر یک از این قسمت ها فعالیت ها و اهدافی دنبال میشود. در ادامه به بررسی جزیی هر بخش میپردازیم.

بهداشت محیط HSE هتل

همانطور که از عنوان بهداشت محیط پیداست این بخش به سلامت و نظافت متمرکز است. 5 دسته فعالیت مربوط به بهداشت در هتل ها به شرح زیر است.

1-بهداشت فردی و کارت تندرستی

یکی از وظایف HSE هتل کنترل کارت تندرستی کارکنان است. در هتل ها برخی افراد موظفند کارت بهداشت داشته باشند.دسته اول شامل کارکنان آشپزخانه، رستوران، انبار مواد غذایی، قصابی، قنادی و نانوایی هستند. این گروه اعتبار کارت سلامتشان 6 ماه است. هر 6 ماه میبایست با انجام آزمایشات مجددا کارت خود را تمدید نمایند. گروه دوم شامل کارکنان آرایشگاه، ظرفشور خانه و مجموعه ورزشی هستند. این افراد موظف به تمدید سالانه کارت تندرستی می باشند.

2- آموزش بهداشت اصناف

طبق قوانین وزارت بهداشت، کلیه کارکنان مرتبط با مواد غذایی و سلامت مشتریان موظف به شرکت در کلاس های آموزش بهداشت اصناف و دریافت گواهینامه موبوطه هستند. اعتبار این گواهی سه سال است. این گواهینامه ها با 2 جلسه کلاس بازآموزی و انجام آزمون قابل تمدید هستند. نظارت بر دریافت گواهینامه ها و پیگیری آموزش های مذکور نیز جزو وظایف HSE است.
بهداشت مواد غذایی، کنترل حشرات و جوندگان، مدیریت پسماند و نظافت محیط از جمله موارد آموزشی فوق است. علاوه بر اسنکه کارکنان باید آن را بدانند، HSE هتل نیز باید بر الزامات گفته شده مسلط باشد. چک ایست هایی برای بررسی هر مورد وجود دارد. این چک لیست ها توسط HSE و یا مسئول ناظر به صورت روزانه میبایست تکمیل و بایگانی شود.

ایمنی و سلامت شغلی هتل

عوامل زیان آور محیط کار شامل 6 دسته اصلی می باشند. عوامل فیزیکی، شیمیایی، روانی، ارگونومی، بیولوژیکی و مکانیکی. ( برای مطالعه بیشتر به لینک مراجعه کنید.) در صنعت هتلداری عوامل زیان آور فیزیکی، گرما و صدا و نور است.

گرما

گرما یکی از مخاطراتی است که پرسنل آشپزخانه، قنادی، لاندری و تاسیسات و نانوایی را تهدید میکند. دمای این اماکن باید تحت کنترل باشد.
تقویت سیستم تهویه، استفاده از لباس کار به رنگ روشن و از جنس نخ سبک و گشاد و تقویت تجهیزات سرمایشی از جمله اقدامات پیشگیرانه و یا اصلاحی برای این مخاطره است.
لازم است بدانید، طبق ماده 67 ماده 85 قانون کار درباره آیین نامه ایمنی ساختمان کارگاه ها محدوده دمایی مشخصی باید رعایت شود. حداقل دمای مطلوب برای کار اداری و نشسته، 16 درجه سانتیگراد و برای کارهای فیزیکی 13 درجه است. مطابق با سازمان بهداشت جهانی WHO دمای مطلوب داخل ساختمان 21 درجه سانتیگراد است.

صدا

حداکثر میزان قابل قبول صدا برای تالار کنفرانس 30تا45 دسی بل، اتاق هتل 45 و رستوران 50 دسی بل میباشد. در اتاق استراحت پرسنل نیز نباید بیش از 30 دسی بل صدا وجود داشته باشد.
فعالیت روزانه تردد، هواش ها و صدای شستشوی ظروف منابع سروصدا در آشپزخانه میباشد. در لاندری ماشین های بزرگ و صنعتی و هواکش ها منبع صدا هستند. تاسیسات نیز به دلیل فعالیت ماشینهای تولید گرما و سرما و آب گرم و … باعث افزایش صدا میشود.
استفاده از پنجره های دوجداره، انتقال تجهیزات پرصدا به خارج از ساختمان هتل و استفاده از عایق از جمله راهکارهای رایج کنترل صداهستند.

نور

میزان نور لازم بر حسب فوت کندل در آَپزخانه 70، قنادی 30 تا 50، در سردخانه 30، راهرو طبقات 10 و قسمتهای اداری هتل 70 تا 100 میباشد. ترکیب و جهت مناسب تابش نور نیز در فضاهای مختلف باید مورد توجه باشد.
عوامل زیان آور شیمیایی در هتل شوینده ها و مواد ضد عفونی کننده و مواد معلق هستند.موارد زیر مواد رایج شیمیایی در هتل هاست.
مایع ظرفشویی، مایع جرم گیر، مایع سفید کننده، مواد ضد عفونی کننده سرویس بهداشتی، مواد ضد عفونی کننده حوله و ملحفه.
مواد معلق در واحد لاندری ذرات کوچک پرزهای حوله و ملحفه میباشد. این ذرات با ورود به راه های تنفسی باعث مشکلات تنفسی در کارکنان لاندری میشود.استفاده از ماسک توسط کارکنان این بخش و نظافت و تخلیه منظم هودها و تهویه اقدامات کنترلی پیشنهادی میباشند.

حوادث شایع مربوط به HSE هتل ها

لیزخوردن: در محیط های مرطوب مثل آشپزخانه بیشتر اتفاق می اقتد.
سقوط از ارتفاع: برای پرسنل در حال پاک کردن شیشه ها، نقاشی ساختمان، تعمیر نما، تعویض چراغ و چیدن مواد در انبار بیشتر رایج است.
سوختگی: سوختگی با آب جوش سماور، روغن داغ، مواد غذایی آبکی داغ، سطوح داغ و بخار رایجترین سوختگی ها در هتلهاست.
برق گرفتگی
ماشین آلات و تجهیزات : تجهیزات گازسوز و نحوه اتصال غیر ایمن، تخلیه ناایمن دود و گاز سمی و نگهداری غیر اصولی وسایل گازسوز در هتل ها، حوادث بسیاری را موجب شده اند.حوادث آسانسورها و تاسیسات هتل نیز در این دسته میگنجد.
آتش سوزی
جراحت

حفظ محیط زیست در هتل

جنبه های زیست محیطی هتل ها شامل موارد زیر است:
– استفاده بی رویه از منابع انرژی مثل سوخت فسیلی و برق
– آلودگی آب و تبدیل آن به فاضلاب
– تخلیه فاضلاب به آب های سطحی و زیر زمینی بدون تصفیه
– آلودگی هوا از طریق سیستم تولید انرژی و پخت
– آلوده کردن خاک به دلیل تولید بی رویه زباله
کم کردن استفاده از کاغذ یکی از استراتژی های پرطرفدار هتلداری جهت حفظ منابع طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا