مقدمات HSE

تاریخچه HSE در جهان و ایران

اولین نشانه های پیدایش HSE درامریکا در سال 1911 ،در کانادا در سال 1964 و دربریتانیا در سال 1974 پدیدار شد. HSE در ایران از سال 1382 از طریق صنعت نفت وارد شد.

تاریخچه HSE داستان چگونگی پیدایش قوانین HSE در جهان است. امروزه تصور زمانی که ایمنی کارکنان در اولویت نباشد دشوار است. اما، در گذشته ای نه چندان دور، مفهوم سلامت و ایمنی در کار مفهوم جدیدی بود. درحالیکه اکنون در بسیاری از مناطق جهان، سلامت و ایمنی سال به سال بهبود می یابد و تعداد تلفات و جراحات به تدریج کمتر می شوند. اما سلامت و ایمنی همیشه برای کسب و کارها و قانونگذاران در اولویت نبوده است. قوانین ایمنی و بهداشت شغلی که امروزه وجود دارد اغلب بر اثر حوادثی که در گذشته اتفاق افتاده اند شکل گرفته است.

تاریخچه HSE و انقلاب صنعتی

قبل از شروع انقلاب صنعتی در سال 1760، امرار معاش از کشاورزی یا ساخت و فروش محصولات خانگی رواج داشت. با پیشرفت‌های جدید در ماشین‌آلات و فرآیندهای تولید، بریتانیا و به دنبال آن بخش‌هایی از اروپا و ایالات متحده، حرکت به سمت صنعتی شدن را پیش گرفت. شرایط کار در دهه 1800 بد بود.
مردم برای کار به شهرها هجوم آوردند.تعداد زیادی از افرادی که به دنبال کار بودند، و نیاز به نیروی کار ارزان، منجر به دستمزد ضعیف، شرایط خطرناک کارخانه و افزایش کار کودکان شد. ساعات کار طولانی بود. شرایط کار در کارخانه ها خطرناک بود. بسیاری از انسانها جان خود را در محل کار از دست میدادند.
بسیاری از کودکان به بیماری های شغلی مانند سرطان ریه مبتلا شده و قبل از 25 سالگی از بین میرفتند.

قانون کارخانه اولین قانون HSE

اعتراض در مورد شرایط کار کودکان منجر به این شد که صاحب کارخانه، سر رابرت پیل، قانون سلامت و اخلاق شاگردان را که معمولاً به عنوان قانون کارخانه شناخته می شود، در سال 1802 بنیان گذارد.
این قانون کارخانه‌ها را ملزم می‌کرد موارد زیر را رعایت کنند:
پنجره ها و منافذ کافی برای تهویه داشته باشند.
محیط کار حداقل دو بار در سال با آهک زنده و آب تمیز شود.
ساعات کار برای کارآموزان به حداکثر 12 ساعت در روز (به استثنای زمان استراحت) محدود شود.
کار شبانه توسط کارآموزان را در ساعات 9 شب و 6 صبح متوقف شود.
برای هر شاگرد لباس مناسب و محل خواب تهیه شود.
در حالی که قانون کارخانه محدود به بخش کوچکی از نیروی کار و با اجرای محدود بود، به عنوان آغاز مقررات ایمنی و بهداشت تلقی می شود.

قانون بهداشت و ایمنی در کار 1974

در سال 1970، لایحه (بهداشت و ایمنی) افراد شاغل در بریتانیا ارائه شد. با این حال، بحث پیرامون این لایحه این باور را ایجاد کرد که این لایحه به مسائل اساسی ایمنی محل کار نمی پردازد. کمیته تحقیق تشکیل شد و در سال 1974 قانون ایمنی و بهداشت در کار تصویب شد.

قانون بهداشت و ایمنی در کار 1974 یک قانون انقلابی بود که اساس قوانین ایمنی و بهداشت در سراسر جهان امروز را تشکیل می دهد.برخلاف قوانین قبلی در بریتانیا، قانون ایمنی و بهداشت کار همه صنایع و کارکنان را در بر می گرفت. این قانون مسئولیت تضمین سلامت، ایمنی و رفاه افراد در تمام محل‌های کار و ذی نفعان را که ممکن است تحت تأثیر فعالیت‌های کاری قرار گیرند، بر عهده کارفرما قرار می‌دهد.این قانون همچنین منجر به ایجاد «هیات اجرایی سلامت و ایمنی» (HSE) در بریتانیا شد که برای تنظیم و تقویت قوانین HSE بریتانیا ایجاد شد.

تاریخچه HSE ایالات متحده

در ایالات متحده، یکی از بدنام ترین حوادث آتش سوزی شرکت Triangle Shirtwaist در سال 1911 اتفاق افتاد. این حادثه باعث کشته شدن 146 کارمند شد که نتوانستند از درهای قفل شده فرار کنند. در دهه 1960، سالانه 14000 کارگر آمریکایی جان خود را از دست دادند. علاوه بر این، 2.2 میلیون نفر به دلیل جراحات و بیماری های شغلی بیکار شدند. برای مقابله با این بحران، در دسامبر 1970، رئیس جمهور نیکسون قانون OSH را امضا کرد که در 28 آوریل 1971 به قانون تبدیل شد.

HSEدر ایران

شروع فعالیت های ایمنی و بهداشت کار در ایران به سال 1946 میلادی بر می گردد. در سال ۱۹۴۸ قانونی با اصلاحات و تغییراتی به تصویب رسید که در این قانون وظایف مربوط به ایمنی و بهداشت کار به اداره کل بازرسی کار محول گردید. این وضعیت تا قبل از سال ۱۹۸۳ ادامه پیدا کرد. بعد از آن مسائل بهداشتی محیط کار و کارگران به وزارت بهداری محول شد. جهت انجام این کار، ابتدا واحدی تحت عنوان واحد بهداشت حرفه ای تأسیس و سپس به اداره کل بهداشت حرفه ای تغییر نام پیدا کرد. در ابان ماه سال ۱۳۶۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عهده دار نظارت بر مسائل بهداشتی درمانی کارگران و محیط کار شد. همچنین وزارت کار و امور اجتماعی عهده دار نظارت بر ایمنی و حفاظت فنی کارگران گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا