مقدمات HSE

پسماند ایران

در سال 2021 ایران هفدهیمن کشور تولید کننده بیشترین میزان زباله در جهان شد.

پسماند ایران به دلیل تولید بیش از حد نیاز به برنامه‌ها و روش‌های بهبود مدیریت پسماند دارد. میانگین سرانه زباله تولیدی در تهران 320 کیلوگرم است. سرانه تولید زباله در دنیا حدود 110 کیلوگرم در سال و سرانه تولید روزانه 250 تا 300 گرم است. این رقم در ایران 600 گرم و در شمال تهران 1200 گرم است. به عبارتی میزان تولید زباله در ایران حدود 3 برابر سرانه جهانی است.

بیشترین پسماند ایران

در مورد نوع پسماند، در ایران بیشترین میزان تولید به پسماند خانگی یا شهری اختصاص دارد. این نوع پسماند شامل زباله‌های خانگی و پسماندهای تجاری و خدماتی است که در مناطق شهری تولید می‌شود.برای آشنایی با انواع پسماند میتوانید روی لینک کلیک کنید.

خسارات مالی پسماند در ایران

امروزه یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی کشور سوءمدیریت زباله است. در حال حاضر این مشکل سالانه 448 تریلیون ریال (نزدیک به 1.7 میلیارد دلار) زیان مالی به کشور وارد می کند.
سالانه بیش از 61 میلیون تن انواع زباله در ایران تولید می‌شود که بر اساس تخمین‌ها، 10 تا 17 درصد از کل زباله‌های تولیدی بازیافت می‌شود. در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد تا 70 درصد هم می رسد.

۵ کشور برتر در زمینه مدیریت پسماند

سوئد، سوئیس، دانمارک، بلژیک و آلمان به عنوان پنج کشور برتر در زمینه مدیریت پسماند شناخته شده اند. این کشورها از سیاست‌ها و فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند تا بازیافت و کاهش زباله را تشویق کنند. به عنوان مثال، سوئد با سیاست‌های سخت در زمینه جدا کردن زباله و بازیافت و همچنین اعطای پاداش‌های مالی به افراد و شرکت‌ها برای بازیافت و کاهش زباله، توانسته است در مدیریت پسماند عملکرد بسیار موفقی داشته باشد.
در این کشورها، تمرکز بر آگاهی مردمی و آموزش‌های به روز برای جلوگیری از تولید زائد زباله و استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای جداسازی و بازیافت زباله واقعاً موثر بوده است. این تجربه به عنوان یک الگو برای سایر کشورها به شمار می‌آید.

مصرف بیش از حد پلاستیک

هر ایرانی به طور متوسط ​​روزانه سه کیسه پلاستیکی مصرف می کند و میانگین عمر هر کیسه تنها 12 دقیقه است. این در حالی است که پلاستیک ها صدها سال در طبیعت می ماند. علاوه بر این، ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، سفره های پلاستیکی، بسته بندی های پلاستیکی و … در سطح کشور به دلیل تغییر سبک زندگی مردم در دهه های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته و فشار مضاعفی به محیط زیست وارد آورده است.
بر اساس آمارهای جهانی، ایران جزو 20 کشور اول جهان در تولید زباله های پلاستیکی است. سالانه حدود 4 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می شود که نیم میلیون تن آن مربوط به کیسه های پلاستیکی است. در ایران سالانه بالغ بر یک میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می شود که ۹۶ درصد آن مستقیماً به سطل زباله می رود.

رویکرد ضایعات صفر

با توجه به میزان بالای زباله های تولیدی در کشور و اثرات زیانبار آن بر سلامت انسان و محیط زیست، به نظر می رسد بازنگری در مدیریت پسماند بسیار حائز اهمیت باشد. یکی از راه هایی که بسیاری از کشورها برای کاهش تولید زباله در پیش گرفته اند «ضایعات صفر» است.
«ضایعات صفر» نوعی سبک زندگی است که در آن فرد تصمیم می گیرد مسئولیت کامل زباله هایی را که در طول شبانه روز تولید می کند به عهده بگیرد و تلاش می کند تولید زباله را به صفر برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا