HSE تخصصی

لایف لاین

یکی از وسایل جلوگیری از سقوط از ارتفاع لایف لاین میباشد. لایف لاین ها از مجموعه ای از سیم ها و نگه دارنده ها تشکیل میشوند.

لایف لاین life line به معنی مسیر زندگی به همین اسم انگلیسی در کارهای ساختمانی شناخته شده اند. این تجهیزات به منظور جلوگیری از سقوط از ارتفاع بیشتر در صنایع ساختمانی و عمرانی استفاده میشوند. این وسیله برای ایمنی کار در ارتفاع بسیار شناخته شده است. انواع مختلف لایف لاین ها برای شرایط مختلف کاری قابل اجرا هستند.

تجهیزات مورد نیاز

برای ساختن شرایط ایمن برای کار در ارتفاع به راحتی میتوانید با هر امکاناتی تا حد امکان ایمنی ایجاد کنید. 3 جز اصلی برای این کار نیاز دارید.

یک سیم بکسل یا هر چیز مشابه محکم

برای ایجاد یک لایف line نیاز به یک سیم یا وسیله مشابه مستحکمی دارید. این سیم میبایست در دو نقطه به طور کامل مهار شود. anchorage نام این بخش است. برای بستن محکم لایف لاین باید به دو نکته دقت کنید. اول اینکه تجهیزات اتصالی سالم باشند. میتوانید از کورپی های مستحکم استفاده کنید. دوم اینکه مطمئن باشید محلی که به آن ابتدا و انتها را متصل میکنید از استحکام کافی برخوردار باشد.

کمربند ایمنی یا هارنس

برای اینکه در صورت سقوط فرد آسیب کمتری ببیند باید کمربند ایمنی فول بادی body wear یا هارنس بپوشد. این کمربند در قسمت پشت یک محل مخصوص برای اتصال به قلاب دارد. لازم است یادآوری کنیم که حتما از هارنس مناسب سایز نفر استفاده کنید.

اتصال کمربند ایمنی با لایف لاین

lanyard لن یارد یکی از اجزای مهم این وسیله حفاظتی است. لن یارد در واقع متصل کننده فرد به همان سیم یا لایف لاین است. اهمیت این بخش در این است که باید از یک لن یارد استاندارد و سالم استفاده کنید و استفاده از وسایل دیگر آسیب های شدیدی به فرد سقوط کرده وارد میکند. یک لن یارد استاندارد باید بخشی از ضربه ای که به علت سقوط به بدن فرد واردمیشود را جذب کند. برای این هدف لن یاردها دارای ساختار خاصی هستند. این ضربه‌گیرها در چند مرحله باز می‌شود و سرعت سقوط فرد را به صورت تدریجی کاهش می‌دهد. بدین صورت سرعت فرد در حال سقوط به شکل ناگهانی به صفر نمی‌رسد و فشار کمتری به او و مخصوصا ناحیه کمر وارد می‌شود. عموما این محصولات می‌توانند وزنی برابر 130 کیلوگرم را به‌خوبی و با کمترین آسیب از خطر سقوط حفظ کنند.

انواع لایف لاین

برای استفاده در شرایط کاری متنوع، لایف لاین های متنوعی طراحی و اجرا میشوند. برخی شرکت ها به صورت تخصصی کار اجرای لایف لاین انجام میدهند. با توجه به نوع کار و خطرات موجود میتوانید از یکی از انواع زیر استفاده کنید:

افقی ثابت تکنفره:

که برای کار یک نفر در یک محل ثابت استفاده میشود.

افقی چند نفره:

برای تحمل وزن چند نفر در حال کار و حرکت به طور افقی در محل مناسب است.

عمودی ثابت تکنفره:

که مناسب کار یک نفر در محل ثابت و یا حرکتهای عمودی در ارتفاع هستند.

عمودی ثابت چند نفره:

مانند نوع قبل ولی برای تحمل وزن چند نفر طراحی شده اند.

ترکیبی:

در صورتی که هم حرکت افقی و هم عمودی مورد نیاز باشد ساختار ترکیبی استفاده میشود.
نکاتی کلیدی در تجهیزات گفته شده مثل نوع اتصال عمودی یا افقی بودن آنها، جمع وزن بار و شوک بر روی آنها، کابلی یا طنابی بودن لایف لاین، نوع هارنس، رگلاژی بودن و …. میتواند یک لایف لاین را ایمن و یا بسیار خطرناک و غیر ایمن کند. بنابراین در صورت امکان از متخصصین و مشاورین با تجربه استفاده کنید.
با شناسایی کامل خطرات و ارزیابی ریسک های موجود میتوانید اقدامات کنترلی مناسب کار در ارتفاع را مدیریت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا