HSE عمومی

شیر و آلودگی هوا

اگر شما هم شنیده اید که در روزهایی که هوا آلوده است باید شیر بخورید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید!

آلودگی هوا به زبان ساده یعنی هوا دارای ذرات و ترکیباتی است که کیفیت آن را تغییر داده و برای سلامت انسان مضر است. ترکیباتی که در هوا وجود دارد متنوع و متفاوتند. در روزهای مختلف ترکیبات آلاینده و میزان آنها هم متفاوت است. و اما شیر…!

شیر چه اثری دارد؟

شیر میتواند ترکیبات سرب را در خود حل کند و با این عمل باعث دفع آن از بدن شود. یعنی شیر مانع جذب سرب در بدن انسان میشود.

چرا آلودگی هوا با خوردن شیر ارتباطی ندارد؟

ترکیبات مضری که در هوا باعث آلودگی شده اند طیف گسترده ای دارد. عنصر سرب تنها یکی از مواد موجود در آلودگی هواست. حتی ممکن است در برخی موارد سرب هیچ نقشی هم در آلودگی هوا نداشته باشد. پس شیر به تنهایی ایمنی ایجاد نمیکند. تنها در مواقعی که در هوا ترکیبات سرب وجود دارد خوردن شیر مانع از اثرات این عنصر در ترکیبات آلاینده هوا خواهد بود.

تغذیه مناسب در روزهای آلودگی هوا

مصرف مرکبات مانند پرتقال، کیوی، گریپ فروت و لیمو که سرشار از ویتامین C هستند در حفظ سلامت انسان در برابر آلودگی هوا موثر است. مصرف منظم مرکبات به کاهش اثرات مضر مه دود و همچنین حفظ سلامت ریه ها کمک می کند. به طور کلی یک سبد از مواد غذایی حاوی سبزیجات و میوه جات برای روزهای آلوده توصیه میشود. مصرف هویج، خیار، سیب،گوجه فرنگی،سیر ، پیاز و چای سبز نیز به طور ویژه توصیه شده است.
سعی کنید در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است از مصرف غذاهای پرچرب و فست فود خودداری کنید.

سایر مواد و ترکیبات حدف آلاینده

برای حفاظت در برابربرخی آلودگی ها بعضی مواد خوراکی خاص موثر هستند. در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم.
ضد تشعشع: جلبک دریایی
عصاره جلبک های دریایی با مهار مرگ سلول های ایمنی می تواند آسیب ایزوتوپ ها و پرتوهای سیستم ایمنی را کاهش دهد. بنابراین یک ماده غذایی ضد رادیواکتیو است.
ضد نویز: ارزن
بهتر است مقدار زیادی ویتامین B را در محیط های پر سر و صدا مصرف کنید. ویتامین های B معمولا در ارزن، بلغور جو دوسر و ذرت یافت می شوند که می توانند به بدن در حفظ سطح استرس و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.
ضد کادمیوم: قارچ سیاه
مسمومیت مزمن با کادمیوم باعث آسیب کبدی یا بیماری استخوانی می شود. پکتین گیاهی موجود در قارچ سیاه می تواند از طریق دستگاه گوارش کادمیوم را در بدن جذب کند که به حذف آن از بدن کمک می کند.
ضد نیتروزامین: سیر
سیر اثر قابل توجهی در مهار نیتروزامین دارد. بنابراین بعد از حضور در هوای آلوده، سیر بیشتری بخورید.

خلاصه اینکه تمرکز بر روی یک ماده غذایی مانند شیر نمیتواند ایمنی کامل را برای ما ایجاد کند. ترکیبی از میوه جات و سبزیجات و لبنیات هستند که به کاهش اثر منفی آلاینده ها در بدن انسان کمک میکند. بنابراین افسانه قدیمی: برای آلودگی هوا شیر بخور! را فراموش کنید و به جای آن یک رژیم مناسب را جایگزین کنید. سعی کنید در رابطه با آلاینده های موجود در هوای محل کار و زندگی خود با پزشک طب کار خود نیز مشورت کنید.

منابع:
https://recipes.timesofindia.com/articles/features/eat-these-7-foods-to-minimize-the-effects-of-pollution/photostory/61577109.cms#:~:text=Also%2C%20citrus%20fruits%20like%20oranges,as%20keeps%20the%20lungs%20healthy.
https://www.mshasia.com/Newsletter_View.aspx?luang=en&ID=39#:~:text=Anti%2Dlead%3A%20Milk&text=It%20is%20because%20the%20protein,remove%20it%20from%20the%20body.
https://www.tehrantimes.com/news/418411/Air-pollution-what-to-eat-what-not-to-eat

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا