مقدمات HSE

ایمنی حفاری کانال

شیبدار و پله دار کردن، شمع گذاری و شیلدگذاری مهمترین اصول ایمنی حفاری و کاهش احتمال ریزش خاک است.

ایمنی حفاری کانال دارای چند ویژگی اصلی هستند. سازمان اوشا به عنوان یک نهاد معروف ایمنی سه روش ایمنی حفاری دارد.

1- شیبدار کردن/ پله دار کردن

این مورد اولین روش ایمنی حفاری است. مهمترین ویژگی آن ارزان بودن است. با این روش نیازی به ابزار و تجهیزات خاصی نیست. دو محدودیت این روش فضا و زمان است. زمان زیادی برای ایجاد آن زمان لازم است. گاهی نیز امکان استفاده از فضای بیشتری برای حفاری نیست. در این شرایط روشهای بعدی مورد استفاده قرار میگرند. در این روش با توجه به جنس خاک زاویه شیب و ارتفاع پله ها میبایست محاسبه شود.

2- شمع زنی

برای جلوگیری از ریزش کانال وقتی که خاک دارای استحکام کافی باشد استفاده از این روش توصیه میشود. در این روش تعدادی ستون چوبی یا فلزی بین دو دیواره کانال قرار میگیرد.

3- شیلد یا حفاظ گذاری

اگر خاک سست باشد و امکان شمع زنی وجود نداشته باشد از این روش استفاده میشود. این روش از دو روش قبل در برابر هرگونه ریزش خاک مقاومتر است. در این روش از صفحات چوبی یا فلزی استفاده دمیکنند. این صفحات به دیواره های کانال ثابت میشوند و در صوت ریزش خاک مثل دیواری عمل میکنند که اجازه پخش شدن خاک را نمیدهد.
در اینجا لازم به ذکر است که ریزش خاک یکی از خطرات در فعالیت حفاری است. استفاده از این روش ها برای جلوگیری از ریزش خاک توصیه شده است. در واقع انتخاب یکی از این روش ها و یا ترکیبی از این روشها تنها برای کنترل ریسک ریزش کانال و حفاری است. در خصوص سایر خطرات فعالیت نباید بی تفاوت بود.

شرایط استفاده از روش های اوشا در ایمنی حفاری

در حفاری همه چیز به نوع خاک و شرایط محیط بستگی دارد. بعضی از خاکها استحکام بیشتری دارند. گاهی وزن ماشین آلات یا لرزش عبور مترو یا جرثقیلها خاک را تحت تاثیر قرار میدهند. بارش باران، چشمه یا هر گونه رطوبت نیر استحکام خاک را تغییر میدهد. همیشه قبل از هر فعالیت حفاری باید به این موارد دقت کرد.

عمق ایمن سازی حفاری

هرگونه حفاری که عمق آن بیشتر از 120 سانتی متر باشد باید از یکی از روش های فوق ایمن گردد. استانداردها توصیه میکنند حفاری با عمق 6 متر به بالا باید با طراحی و مشورت مهندسین سازه و عمران ایمن سازی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا