HSE عمومی

اهداف HSE چیست

نجات جان و مال و روح انسانها هدف نهایی hse است. hse تلاش میکند زندگی بهتری برای انسانها فراهم کند. اما چطور؟

اهداف hse فقط محدود به استفاده از تجهیزات ایمنی و آتش نشانی نیست. HSE، انسان را برای داشتن یک زندگی با کیفیت راهنمایی میکند. شاید به نظر اغراق آمیز برسد اما وقتی زاویه دیدمان را کمی تغییر میدهیم کاملا درست است. HSE نه تنها در محیط کار بلکه در خانه و حتی سفر شاید به دور از چشم شما جریان دارد.

جریان HSE در زندگی

همه انسانها یک HSE man (مسئول HSE ) در زندگی خود هستند. هر روز صبح از خواب بیدار میشوند و طبق اصول 5S تخت خود را مرتب میکنند. برای خود با رعایت ایمنی یک فنجان چای درست میکنند. روی یک صندلی سالم و مناسب مینشینند. از نور مناسبی برای محل زندگی خود بهره میبرند. همسر و فرزندان خود را با وسیله ای ایمن که بازدیدهای لازم آن انجام شده است و از عملکرد صحیح ترمز آن مطمئن هستند راهی میکنند. خب حالا به نظر منطقی می آید. بله، HSE در تمام لحظات زندگی ما برقرار است.

نیاز به HSE

حالا که همه ی ما یک مسئول HSE در زندگی خود هستیم پس چه نیازی به قوانین و الزامات وجود دارد؟ چرا انسان از همان دانش خود استفاده نمیکند و از انواع و اقسام استانداردها و جریمه ها باید به عنوان ابزار کلیدی بهره برداری کند؟ آیا واقعا نیاز به این همه تخصص و هزینه وجود دارد؟

ذات انسان

آدمی به طور غریزی خود را برای مقابله با تمام خطرات آماده میکند. از ابتدای خلقت انسان ارزیابی ریسک انجام داده است و آنقدر در این کار استعداد داشته که تا حالا منقرض نشده است. ولی همین انسان به دلایلی هم طعمه خطرات شده و جان خود را از دست داده است. پس به نظر میرسد غریزه ی بقا کفایت لازم را ندارد. انسان به دلایلی مثل عدم آگاهی و محدودیت های شناختی ( به طور مثال نداشتن دید 360 درجه ) نمیتواند فقط با تکیه بر حواس خود زندگی خود را با بالاترین کیفیت سپری کند. اینجاست که HSE وارد میشود.

علت مهمی برای وجود HSE

اچ اس ای می آید و به انسان اولیه میگوید نباید به تنهایی به شکار برود. برای آن قوانین تهیه میکند و تمرد از آن قوانین را جریمه و محکوم میکند. HSE میخواهد جای خالی حواس ناکافی و آگاهی ناکافی انسان را پر کند. اهداف HSE افزایش کیفیت زندگی در کنار کمیت آن است. اگر انسان زنده بماند ولی کری شغلی داشته باشد یا هوای سالمی برای تنفس نداشته باشد چه ارزشی دارد؟

اهداف HSE دقیقا چیست؟

هدف HSE واقعا کنترل خطرات و ارزیابی ریسک نیست. هدف از HSE حتی کاهش حوادث شغلی و بیماری های شغلی هم نیست. انسان HSE را با هدف داشتن یک زندگی بهتر و سالمتر چه از نظر جسمانی و چه از نظر روانی ایجاد کرد. بدون HSE آرامش و آسایش زندگی متزلزل میشود. انسان برای احساس خوشبختی نیاز به احساس امنیت و آسودگی دارد.

تغییر نگرش به HSE

متاسفانه همیشه در آموزش ها از کلمات آکادمیک استفاده میشود. شما از مثالهای ساده ی بالا برای توضیح دادن به افراد استفاده میکنید؟ لطفا نظر خودتان را در بخش نظرات برای ما بنویسید.
شما چطور میتوانید نگرش متفاوتی به HSE به سایرین بدهید؟ لطفا در قسمت نظرات سعی کنید از یک دید متفاوت به HSE و اهداف آن نگاه کنید.
بعد از خواندن این مقاله دیدگاهتان چه تغییری کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا