استانداردهای مدیریتی ایزو

خط مشی HSE چیست

هر گونه خط مشی یا “سیاست”، مجموعه‌ای از اصول، اهداف، و راهبردها است که توسط یک دولت، سازمان، یا یک نهاد برای رسیدن به اهداف و تعهدات خود تعیین می‌شود.

خط مشی HSE معمولاً به‌صورت رسمی تدوین می‌شود. این سند به امضای نفر ارشد سازمان میرسد و نقش مهمی در جهت‌گیری اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها دارد.در عمل، خط‌مشی‌ها به عنوان یک راهنما و فرهنگ کلی برای انجام فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها عمل می‌کنند. سند خط مشی مشخص می‌کند که چه چیزهایی از اهمیت بیشتری برخوردارند، چگونه باید منابع و وقت‌ها به‌کار برود و چه‌طور به هدف نهایی دست پیدا کرد.

HSE و خط مشی

سیاست های خط مش می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها مانند محیط‎ زیست، اقتصاد، امنیت، بهداشت و… نوشته شوند و به‌عنوان یک ابزار مهم در تدوین برنامه‌ها، اهداف، و راهبردهای یک سازمان یا جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از الزامات سیستم های مدیریتی HSE داشتن خط مشی است.
سازمانها برای اخذ نشان تعالی یا سیستم های ایزو ملزم به داشتن خط مشی هستند. حال اگر این نشان تعالی یا ایزو درباره HSE باشد خط مشی سازمان باید به HSE نیز پرداخته باشد.

اشتباهات رایج مهم

در تهیه خط مشی باید نکات خاصی رعایت شود. اگر در خط مشی یک سری اشتباهات وجود داشته باشد آن خط مشی فاقد اعتبار است. اگر به دنبال داشتن یک خط مشی صحیح هستید نکات کلیدی زیر را فراموش نکنید.

1- اشاره به تعهد و الزام مدیریت

حتما در متن سیاست شرکت به تعهد مدیریت و کارکنان به عمل به خط مشی اشاره کنید. این مورد از مهمترین عوامل عدم تایید یک خط مشی توسط ممیزان ایزو است. اگر در ساختار و جمله بندی خط مشی به الزام و تعهدی که بر گردن سازمان است اشاره نشده باشد انگار هیج تضمینی بر اجرای آن وجود ندارد.

2- امضای به روز شخص اول سازمان

با توجه به اینکه بازنگری مستندات حداقل به صورت سالانه و یا هرزمان که نفر ارشد سازمان تغییر کند الزامی است باید به تاریخ و امضای خط مشی HSE دقت کنید. اگر از زمان امضا یکسال گذشته باشد نیاز به بازنگری دارد. امضای پایین خط مشی باید مربوط به مدیریت ارشد سازمان باشد که در حال حاضر مشغول به کار است.

3-اشاره به بهبود مستمر

با توجه به اینکه سیستم های استاندارد مدیریتی از چرخه دمینگ استفاده میکنند این موضوع در تمام مستندات رد پایی دارد. رد پای چرخه دمینگ در خط مشی HSE استفاده از عبارت بهبود مستمر است. با استفاده کردن از این عبارت شما متعهد به این هستید که همواره کار خود را پایش کنید. پایش و اصلاح و بهبود کلمات بسیار مهمی در بحت مدیریت و استانداردسازی است.

فراموشتان نشود

نباید از این نکته غافل شوید که نصب شکیل خط مشی در قسمت های مختلف سازمان از اوجب واجبات است. یک خط مشی عالی اگر دیده نشود به هیچ دردی نمیخورد. سعی کنید در ورودی اصلی حتما یک نسخه از آن را در ابعاد مناسب به منظر نمایش بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا