HSE عمومی

وظایف کارشناس HSE چیست

حتی اگر چندین کارشناس HSE استخدام کرده باشید، رعایت HSE جزو وظایف تمام کارگران و کارمندان باقی میماند.

وظایف کارشناس HSE محدوده ای دارد ولی تعجب نکنید که مشخص کردن شفاف آن، باعث بهبود شرایط ایمنی میشود. این تصور غلط وجود دارد که مسئولیت اجرای ایمنی سلامت و محیط زیست بر عهده مسئول اچ اس ای است. در صورتی که در تمام شرح وظایف های مشاغل رعایت تمام موازین HSE به صراحت قید میشود.

هر نفر یک HSE

کارشناسان و مسئولین ایمنی یا بهداشت حرفه ای وظایف مشخصی دارند. خود این مسئولین و کارشناسان نیز وظیفه رعایت HSE در شرح وظایفشان وجود دارد. بنابراین هرگز تصور نکنید که رعایت موازین و قوانین اچ اس ای ارتباطی با سایر مشاغل ندارد. ولی در این مقاله در خصوص وظایف مختص کارشناسان HSE صحبت میکنیم.

اطمینان از شناسایی خطرات و کنترل آن

عوامل زیان آور شغلی و تمام خطرات مربوط به شرایط ناایمن و اعمال ناایمن توسط کارشناس HSE شناسایی میشود. برنامه ریزی برای مدیریت این خطرات جزو وظایف HSE قلمداد میشود ولی با مدیریت مجموعه و یا نماینده او نیز بی ارتباط نیست. مسئول ایمنی باید برای مشاوره صحیح به مدیریت تلاش خود را بکار گیرد. درنهایت تصمیم گیری درباره چگونگی کنترل خطرات و ریسک ها با مدیریت است. ولی نظارت بر اجرا و بررسی کارآمدی و ناکارآمدی آن با کارشناس HSE مرتبط میشود.

بررسی دوره ای

شرایط کاری و پرسنل نیازمند بازرسی های دوره ای است. هیچوقت هیچ شرایطی تا ابد ثابت باقی نمیماند. اطلاع از تغییرات بر عهده نماینده ایمنی شرکت است. تمام خرید تجهیزات، استخدام نیروی جدید، تعمیر یا تعویض ماشین آلات و تجهیزات ایمنی و … باید با نظر HSE انجام شود.

اقدامات آموزشی

بررسی نیاز سنجی آموزشی نفرات در خصوص وظایفشان تحت شرح وظیفه نیروی اچ اس ای است. با توجه به موقعیت شغلی هر فرد و شرایط سلامتی و تحصیلی وی آموزشهای مشخصی را می بایست دریافت کند. آموزش نفرات لزوما جزو وظایف کارشناس HSE محسوب نمیشود.

گزارش دهی مستمر

تهیه گزارشات مستند از هرآنچه که به موارد فوق مرتبط است از مهمترین وظایف HSE به شمار میرود. در زمان وقوع حوادث این مستندات HSE است که میتواند سرنوشت ساز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا